|
FIRE LÅGER
FOUR GATES
|
|
|
Indgangen til
Museumspladsen
gennem Bjørn
Nørgaards Låge.
Inde på
Museumspladsen ses til venstre
Vejen Kunstmuseum,
i midten
Troldespringvandet og til højre
den gamle biblioteksbygning.
I baggrunden ses det tidligere elektricitetsværk
i
Lindegade 10.
|
|
Klik på teksttavlen -
- og derefter endnu en gang -
- for større format -
- og læs historien -
- om Bjørn Nørgaards Låge !
Lågen er støbt
på Uldalls
Jernstøberi
i
Søndergade 93
|
Symbolikken på
Bjørn
Nørgaards Låge handler om strid.
I den nordiske mytologi kæmper -
- Tordenguden Thor mod jætten
Midgårdsormen -
( Midgård - jorden i midten - menneskenes verden
)
- som repræsenterer den vilde, utæmmede natur -
- som guderne forgæves har smidt i Verdenshavet
for at drukne.
Herkules / Herakles - er helten i den
græske
mytologi - der -
- som en af tolv heltegerninger skulle dræbe
Hydraen -
- det mangehovede, kvindelige søuhyre - der
vogtede indgangen til Underverdenen.
Sankt Georg / Sankt Jørgen er en kristen martyr
-
- skytshelgen for mange lande -
- og i Danmark er flere kirker viet til
Sankt
Jørgen.
Ifølge legenden reddede Jørgen en prinsesse
eller en hel by -
- fra en hadefuld drage.
|
The symbolism in the
Bjørn
Nørgaard-gate is about struggle.
In the Nordic Mythology the Thundergod
Thor -
- is fighting against the giant - the
Midgard
Serpent -
( Midgard - the Earth in the middle - the world
of the human beings )
- representing the wild, untameable nature -
- which the gods in vain have thrown in the
World Sea to drown.
Herakles - the hero in
Greek Mythology - who -
- as one of twelve heroic deeds should kill
Hydra -
-
the many-headed serpentine water monster -
- guarding the entrance to the Underworld.
Saint George is a
Christian martyr -
- patron saint for many countries -
- and in Denmark are several churches dedicated
to Saint George.
According to legend George saved a princess or a
whole city -
- from a hateful dragon.
|
|
|
Eva Steen Christensens låge
-
- også mod nord og
Østergade -
- symboliserer menneskets rødder -
- og forbindelser.
Lågen er støbt -
-
på Uldalls
Jernstøberi.
|
Denne låge retter
opmærksomheden mod nordgavlen med dens
uglerelief -
-
over Niels Hansen Jacobsens private indgang til
Kunstmuseet.
Eva Steen Christensen
er inspireret af Jens Lund
(1871-1924) -
- hvis kunstneriske virke omfattede både
billedkunst, litteratur og kunsthåndværk.
Bogværkerne var bl.a. "Forvandlede Blomster"
(1899) og "Livets Skove" (1901).
Eva Steen
Christensens låge kan
symbolisere menneskers netværk og
forbindelser.
|
This gate draws the attention
to the northern gable with its relief of an owl
-
- above Niels
Hansen Jacobsens private
entrance to the Art Museum.
Eva Steen
Christensen is inspired by
Jens Lund
(1871-1924) -
- whose artistic work included both the visual
arts, litterature and handicraft.
Bookworks were among others "Transformed
Flowers" (1899) -
- and "Forests of Life" (1901).
Eva Steen
Christensens gate symbolizes
mans network and connections.
|
|
|
På nordsiden af museet er et
relief af en ugle -
- og på Heides gitterværk har en anden ugle
fundet rasteplads.
|
|
|
Erik Heides låger
-
- i et 14 meter langt gitterværk -
- mod øst og Øster
Allé -
- er støbt på
Uldalls Jernstøberi -
- og på Skagen
Jernstøberi.
- læs mere med klik på tekstavlen -
- og klik derefter endnu engang -
Se også: -
Stelen på
Askov ny Kirkegård. |
Erik Heides
work consists of a fourteen meter long
wrought-iron gate.
It has been casted at a local iron-foundry in
Vejen -
and in Skagen.
The gate is crowned by four owls which draw
the attention -
- also to the sculpture of "Mother Earth" in the
background.
|
|
|
Marianne
Jørgensens låge -
- mod syd -
- er udsmykket med en symbolik -
- om Mennesket
og Elementerne.
- klik på teksttavle - |
Marianne Jørgensen's gate is
an allegory about Man and the Elements.
You see a figure worshipping the sun, the
reflexion of the moon in the sea -
- and what looks like giants carrying the clouds
-
- a reference to the giants in the wall of part
of the museum -
- which was once the entrance to the studio of
Niels Hansen Jakobsen in
Skibelund.
|
TROLD
TROLL
|
|
Et bænkanlæg
udført af billedhugger Niels Hansen Jacobsen
blev opmuret sidst i
1930'erne på
Banegårdspladsen og fjernet igen i
1960'erne.
Det befinder sig nu i en rekonstrueret udførelse i anlægget ved
Kunstmuseet.
Oprindelig sandstensmaske og kumme, murværk og bænk
er blevet rekonstrueret i
2013.
|
|
Trold i sandsten.
|
|
"VOR TIDS ANSIGT"
"THE FACE OF OUR TIME"
|
|
"Vor Tids Ansigt" hedder
denne skulptur udført i
1921 af
Niels Hansen
Jacobsen.
Det er en nyere bronzeafstøbning, der tilhører
Vejen Kunstmuseum.
|
|
DIGTER
POET
|
|
Willie Wulff (1881-1962) /
Portræt af en ung Digter / Dateret
1907
Gave 1996 fra Ny Carlsbergfondet / Tilhører
Vejen Kunstmuseum.
Willie Wulff var en dansk billedhugger
og den unge digter er finnen
Arvid Enckel
(1884-1967).
|
|
"A mon ami Arvid
Enckell-Bronikowsky - W. 1907".
Inskription ved venstre arm.
Se også ekstern link til:
Kunstmuseet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|