Generalforsamling

23. marts 2011 i Vejen Hallen

 

Klik tilbage til Generalforsamlinger

 

Formandens beretning ved generalforsamlingen 23. marts 2011

Velkommen til jer alle sammen

En generalforsamling indeholder bl.a. to ting, nemlig eftertanke og fremsyn. Hvad har vi oplevet og hvad kan vi blive klogere af.

Jeg vil gerne, at vi et øjeblik dvæler ved eftertanken. 3 medlemmer er døde siden sidste generalforsamling, lad os derfor holde et øjebliks stilhed.

Ære være Helges, Bjarnes og Harrys  minde.

Det er 7 år siden

Hvis man siger 2011  og trækker 2004 fra får man 7, det er simpel hovedregning, men det er også det antal år Vejen Miniby har eksisteret. 7 år er omkring den tid, hvor de fleste børnesygdomme er overstået, men det er også den tid, hvor vi skal vise, at vi kan det, vi har lært indtil nu.

Vi er i dag en forening, der fungerer optimalt, og dog finder vi hele tiden på tiltag, der gør det hele lidt bedre, under vort arbejdsmotto:

DET KOMMER AN PÅ EN PRØVE.

Vi har stadig en pionerånd, spænding og udfordring, som bygger på et godt kammeratskab, (og mange vittigheder) - ja nogen kalder det at komme i Minibyen for livskvalitet!

I dag skal vi høre om tiltag i det forløbne år, om fremtiden, beretninger, valg til bestyrelse og vi skal have kaffe.

Økonomi

Vores økonomi  har det rigtig godt. Indtægterne i 2010 var faktisk ret fine, dog skal siges, at vi i 2010 ikke har foretaget de store investeringer, men det vil bogholderen sikkert gerne fortælle om ved orientering om regnskabet.

Der søges løbende penge fra fonde og banker, sådan at vi kan klare ”dagen og vejen”. Største enkelt sponsor er Nordea, men vi har også fået penge fra Søsterlogen, Trælasten og Lions. Af materielle ting har firmaet Langballe stillet et krydsbord til rådighed og revisorfirmaet Martinsen har sponsoreret en computer-fladskærm, tilligemed at vi fra Tantec har modtaget en maxiprinter. Vi får også et mindre beløb fra nye støttemedlemmer samt fra besøgende i Minibyen. Desværre er vi ikke forskånet for indbrud, et indbrud kostede os omkring 750 kr.

Vi siger tak til alle, der har støttet os i 2010.

Hjemmesiden

Hjemmesiden er nu fuldt oppe at køre med god indsats fra fotografer, historiegruppe og webmaster. Nu er vi kommet direkte på nettet fra vores egen computer.

Hans-Aage får ordet senere, hvor han vil orientere om, hvordan det står til på hjemmesiden nu ca. 8 måneder efter opstart hos os selv.

Nye medlemmer

Velkommen til de nye medlemmer. Jeg håber, at I befinder jer godt hos os. Lige en lille ting - vi har den holdning, at her er det OS og ikke ”lille mig”.

Hvert år til generalforsamling kommer jeg med det samme hjertesuk:  Hvorfor er det så svært at skaffe nye medlemmer, når vi jo får så meget ros af alle de besøgende, der kommer i Minibyen? Tror de, at vi er så pertentlige og utilgængelige, nogle gamle sure nogle, eller er de bange for ikke at kunne slå til – jeg ved det ikke.

Lad os hjælpe hinanden med at skaffe nye medlemmer, vær begejstrede når I fortæller, hvad I laver i Minibyen, fortæl også om kammeratskabet. Jeres begejstring skal smitte af på de mennesker I kender. Der er ikke sikkert, at jeres bekendte kommer til at beskæftige sig med det samme som jer.

Udsend et klart positivt signal, ellers lad være !!!

Historiegruppen

Historiegruppen har i det forløbne år fået en anden struktur. Leif ønskede ikke at være med i vores samarbejde og startede derfor sin egen lille forening med de samme emner, som vi beskæftiger os med. Ophøret af samarbejde mellem Leif og Minibyen er sket ganske udramatisk.

Aktiviteter

Byggeaktiviteten i Minibyen har været god og effektiv med ret store byggerier som fx Trælasten, Foderstofforeningen, DSB banegården samt småhusene.

Vore aktiviteter, hvor vi gør opmærksom på os selv, har vi  haft en enkelt af - nemlig:

”Open by Night”, et arrangement, hvor jeg kunne fornemme, at de, der var mødt op, gav den en skalle, også under forarbejdet var de implicerede deres opgave voksen.

Grillfesten og vinterfesten samt rejsegilderne er gode holdepunkter, hvor vi kan hygge med hinanden, men også om hinanden. Hvorfor siger jeg nu også om hinanden? Jo det gør jeg, fordi en fest ikke opstår af ingenting. Vi skal passe på ikke at tage det for givet, at når nogen tog arbejdet på sig sidste gang, gør de det nok også igen næste gang – det er for nemt at sige genvalg!

Hvad vil vi i grunden med Minibyen?  Er den som den skal være, eller skal der arbejdes på, at vi vokser? Er vi tilfredse, hvor vi er, eller skal der arbejdes mere præcist med nye planer?  Disse og mange flere spørgsmål kommer vi til at stille os selv i den nærmeste fremtid.

Hverdagen

Perspektiverne er ikke blevet mindre siden sidste generalforsamling. Der gælder stadig, at vi skal udvikle os og skaffe flere nye medlemmer til alle opgaver.

Der skal bygges et stort højhus midt i Vejen by, javel, men lur mig om ikke dette store hus ender med at blive Vejens nye rådhus – det ligger da lige til ”højrebenet”.

Hvis højhuset bliver lejet af kommunen, har byplanafdelingen så brug for plads i den gamle ombyggede Vejenhal? Eller er der derimod penge til rådighed, fordi man lejer sig ind i Højhuset. Vi får se. Politik er jo noget spøjs noget.


Det var ordene for i dag

Tak for god ro og orden

Edvard Berg  / formand

____________________


Referatet af Vejen Miniby’s generalforsamling
i den gamle Vejenhal onsdag 23. marts 2011

Ole Fink blev valgt til ordstyrer og gav ordet til formanden.
Og formanden indledte  sin beretning med at mindes de tre af vore medlemmer, der er døde siden sidste generalforsamling: -
Harry Christensen, Bjarne Terp Larsen og Helge Schelde.

Ref. formandsberetningen: -

Alle syntes, at det var en god formandsberetning, som også gav anledning til livlig diskusion om de berørte temaer.

H.-Aa. Gade gav en situationsrapport om Minibyens hjemmeside, som der bliver lagt mærke til, og som er særdeles synlig på Internettet, når der bliver søgt på emner, hvor netop vores hjemmeside har noget at bidrage med.

Hjemmesiden fortæller naturligvis om det rent konkrete arbejde, der finder sted på værkstederne, hvordan husene bliver bygget - fra tegning til færdigbygget hus ude i anlægget. Men hjemmesiden er også fortællingen om de mennesker, der boede i husene. Det er et sted for folk med interesse for lokalhistorie, for slægtsforskere – ja, for alle, som vil lære om, hvordan et samfund udviklede sig fra landsby til stationsby og storkommune, fra bondesamfund til industrisamfund. Og hvordan de mennesker - kendte og ukendte - der var involveret i den proces - klarede opgaven.

Og til brug for dokumentation blev der så også efterspurgt materiale af forskellig art - at give til Hans W. Petersen, der står for arkivering og systematisering
 af billeder o.a.

Holger Mikkelsen gennemgik årsregnskabet. Om indtægter og udgifter. Hvilke sponsorer, der havde betalt hvor meget. Hvad vi havde brugt penge til og hvad, der var hensættelser. Og dette sidste gav anledning til bemærkninger om,
 hvor meget vi skulle hensætte for at sikre os mest muligt. Der blev også talt om udgifterne til indkøb af træ og om vi skulle være opmærksom på træer, som kommunen er i færd med at fælde.

Det kommende års kontingent var der enstemmighed om skulle være som nu: -
200 kr.


Og så blev bestyrelsen - formand Edvard Berg og Niels Mortensen og Elon Seier Nielsen - genvalgt - med akklamation.
Hvilket også skete med revisor Ove Jørgensen og suppleant Anne Lise Houlrich. Som revisorsuppleant blev nyvalgt Bent Gylling.


Der var 17 faste medlemmer til stede.
Og i den forbindelse blev i øvrigt diskuteret om støttemedlemmer også skulle inviteres til vore generalforsamlinger.
Vi havde annonceret at alle var velkomne.
Men altså med stemmeret kun til faste medlemmer.

Generalforsamlingen sluttede i en god stemning  - med kaffe og smørrebrød.