|
Bogmærker
Klockmann Sko
J.
Kjær Jørgensens Autoværksted
Heines
Vulkaniseringsværksted
|
|
2020
|
Shoppen for kæledyr har
fået ny adresse i byen
Første åbningsdag efter al flytterodet er
fredag 31. juli.
Kæledyrsshoppen er flyttet fra
Nørregade 108
til Nørregade 50.
Iflg. Ugeavisen Vejen 4. august
2020
|
|
|
2020
|
|
I 2020 er det
KÆLEDYRSSHOPPEN, der har til huse i
Nørregade 50.
|
|
2016
|
|
Forretningen hedder zjoos, som nok skal udtales som det engelske
shoes.
Og det er da også sko, man kan købe derinde.
|
|
Zjoos ligger på hjørnet, hvor
Rosengade møder
Nørregade 39 og
41.
|
|
Klockmann Sko
|
1984
|
|
Der er
Troldefest i Vejen i
1984, og optoget passerer snart forbi
Nørregade 50 (Klockmann), 48 (Vejen
Brodericenter, som reklamerer for "Garn"),
46 (Kipp Ure & Smykker), 44 (Bager Christensen), 42 og 40
(TØJeksperten).
Se optoget længere oppe ad gaden:
Nørregade 62
|
|
1979
|
|
Annonce i Lokalavisen for Vejen, Brørup og Rødding 27. juni
1979.
|
|
J.
Kjær Jørgensens Autoværksted
|
|
Disse tre udaterede fotos viser J. Kjær Jørgensens autoværksted
på hjørnet af Nørregade og Rosengade.
Og der står "Austin"
på skiltet.
|
Austin
var en britisk bilfabrikant, grundlagt i 1905.
Firmaet blev lagt sammen med Morris i 1952,
og blev dermed det førende i British Motor Company.
Dette blev senere til British Leyland og Austin Rover
før de igen skiftede navn til Rover Group.
Herefter begyndte udfasningen af mærket i 1987
og i 1989 var mærket helt forsvundet fra markedet.
Navnet ejes nu (2016) af Nanjing Motor Corporation,
som har planer om at genbruge navnet.
|
|
Og man kunne købe en
Morris i
Nørregade 50.
|
|
Og hvad mon årgangen er på disse biler ?
Den hvide model kunne godt være en Morris Minor 1000 fra
1958.
|
Den revolutionerende Morris Minor
(oprindeligt kaldet Mosquito, dvs. Myg),
i Danmark kendt under den uofficielle danske betegnelse Morris 1000,
blev præsenteret på Earls Court Motor Show den 20. september
1948.
Den var opkaldt efter en tidligere Morris Minor fra
1928
og var resultatet fra et team ledet af Sir Alec Issigonis,
der senere designede Morris Mini.
Sir Alec blev berømt for fremstillingen af Mini'en,
men var selv mere stolt af Minor'en,
der i hans øjne var en bil med mange af de luksusting
man kunne forvente af en god bil,
men alligevel billig nok til arbejderklassen,
mens Mini'en bare var et spartansk transportmiddel
hvor alt var skrabet til benet for at spare plads og pris.
Den interne politik i BMC (British Motor Corporation)
kan være grunden til de ringe salgstal i
USA.
Havde ledelsen samlet sig mere om denne model,
kunne den formentlig have været en værdig modstander til
Folkevognsboblen.
Over 1,6 million eksemplarer blev produceret
på fabrikken i Cowley, Oxfordshire, England
og eksporteret til hele verden,
med mange varianter af den oprindelige model.
Produktionen fortsatte til 1971,
og modellen er i dag højt elsket blandt samlere og entusiaster.
Importør i Danmark var DOMI. (Dansk
Oversøisk Motor Industri)
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
|
|
Se også:
LKJ Biler - Dalgas Allé 4-6-8
|
|
Heines Vulkaniseringsværksted
|
1951
|
|
Annonce i Vejen Avis 1. juni
1951.
|
|
1926 - 1938
|
Ejerforhold vedr. matr. nr. 11 ff:
Skøde 5. december 1926 til O. Virum.
Skøde 5. december 1927 til J. F. K. Jørgensen.
Skøde 18. april 1933 til Jørgen Kjær Jørgensen.
Skøde 16. juni 1938 til samme på matr. 11 dp.
|
|
Erhvervsmæssig anvendelse:
Autoværksted J. Kjær Jørgensen
Heines Vulkaniseringsværksted
|