Vejen Station
Banegårdspladsen 1
|
|
|
|
|
Banegårdspladsen 1 er i 2014 adresse for:
-
Banegårdens Trafikskole
|
|
Ekstern link til:
Banegårdens Trafikskole
|
|
Tilbage til
Banegårdspladsen
Tilbage
til Bydel nord for Banen ( Jernbanegade )
Tilbage til Bydel
nord for Banen ( Nørregade )
Til Startsiden
|
|
Bogmærker
Elektrificeret jernbanestrækning indvies 2017
Fotografier fra 2004
Litra MA 1963-1990
Renovering -
sidst i 1990'erne
Vejen Station
med og uden skorstene
1947 Lyntog ved Station
o. 1930 1921 / 1927
PLAN OVER TROLDHEDE-KOLDING-VEJEN BANENS
TILSLUTNING
TIL VEJEN STATION
1922 Kort med
jernbanelinier
1920 Postkort
Lokomotiv fra Frichs model anno 1920
1918 Gamle stationsbygning nedrives
1917
Begyndelsen til Troldhedebanen - 34 års tilbageblik
Ny stationsbygning og sporudvidelser
PERSONALE ANSÆTTES
TIL DRIFTEN AF TROLDHEDE-KOLDING-VEJEN JERNBANEFORBINDELSEN
Arkitekt for Statsbanerne - Heinrich Wenck
J. P. Lauridsen
Stationsforstander C. D. Wad
Den gamle
stationsbygning
1913 Opfinderen
fra Vamdrup
1912
Sværere skinner til Brørup-Esbjerg
Omlægninger på
Stationspladsen
Ild i
gravmonumenter
Uden billet
o. 1905 DEN GAMLE
STATIONSBYGNING
o. 1898 DEN GAMLE STATIONSBYGNING
1888 Om
lokomotivers fart og margarinvogne
1874
INDVIELSE AF
JERNBANEFORBINDELSEN VARDE-KOLDING
FRA
LANDSBY TIL STATIONSBY
1873
EKSPROPRIATIONER TIL JERNBANEANLÆG
OG FØR
JERNBANEN: DILIGENCEN
EKSTERNE LINKS
INTERNE LINKS
|
|
- klik på på bogmærker -
- og vend tilbage til toppen af siden med klik på pil øverst til venstre
på skærm -
- når pil bliver til hånd på billeder - klik for større format -
- og vend tilbage til siden med klik på pil øverst til venstre på skærm
-
|
|
Se også: -
Ledvogterhus ved
Højbro / Stibro
Ledvogterhus nr. 7 ved
Viadukten
Ledvogterhus nr. 9 på
Estrupvej 25
|
|
|
I foråret
2013 blev Vejen Station sat ud i anlægget i
Vejen Miniby.
Her ses perronsiden af stationsbygningen med huse i
Jernbanegade til
venstre.
|
|
Stationsbygningen med facaden ud mod
Banegårdspladsen.
|
|
Vejen Stationsbygning fra
1917 opført i størrelsen 1:10
-
-
ses her i Minibyen en vinterdag
2012.
|
|
Her ses bygningen med hovedfacaden.
Bagved til venstre står sidebygningen.
|
|
2017
|
Elektrificeret
jernbanestrækning indvies
|
|
Den 6. august 2017
passerer dette eltog en flagpyntet perron på
Vejen Station.
|
|
Toget indvier den 57 km lange
elektrificerede jernbanestrækning -
- mellem Lunderskov
og Esbjerg.
|
|
Plakat på terrænet
ved Skovvej 33
fortæller om arbejdet
med elektrificeringen
af strækningen
Lunderskov - Esbjerg
- klik på billede for større formater - |
|
|
Med 60-80 meters afstand er 1600 betonfundamenter
blevet nedrammet -
og på disse opsat master og til sidst køretråd.
|
|
Men her er lige et
IC4-tog, der stadig kører strækningen
København-Esbjerg.
I baggrunden De Forenede Dampvaskerier,
der har damp på kedlerne.
|
|
Her et af de mange betonfundamenter.
Og der er blevet en møtrik til overs !
|
|
2004
|
|
Stationsbygningens hovedfacade mod nord.
|
|
Hovedindgang med vingehjulet ovenover.
|
|
Facaden mod syd ved perronerne.
|
|
Kommandorummet med udstyret til sporskifterne.
Stationen fik med den nye hovedbygning og Troldhedebanens indvielse i
1917 -
- et nyt mekanisk sikringsanlæg.
Anlægget blev indkøbt i Sverige hos "Svenska Maskinverken" i Södertälje
-
- og anlægget var i brug helt frem til december
1990.
|
|
Fotografier fra 2004
i Minibyens billedarkiv.
- klik på billeder for større formater -
|
|
Renovering - sidst i 1990'erne
|
|
Under renovering af stationsbygningen engang sidst i
1990'erne -
- bliver den hvide overflade skrabet af.
Renovering sker muligvis i forbindelse med overgang til
fjernvarmeopvarmning.
Vingehjulet bliver igen sat op over hovedindgangen.
Og Vejen Station får påny sine hvide facader.
|
|
Her ses sidebygningen. Og foran stationen busten af
Johannes Lauridsen.
Fotos stillet til rådighed af Tage Andersen.
|
|
Litra MA
1963-1990 |
|
Et Litra MA-tog på vej til
Vejen Station -
- ses her på banelinien med Mindevej
tv. og Dalsø Gas'
oplagsplads i Ahorngade th.
|
DSB Litra MA, også kaldet
Sølvpilen
eller mindre venligt, Staniolekspressen -
-
efter ommalingen i 1984, er
2. generation af togsæt til Lyntog.
Litra MA blev anskaffet med
første serie i 1963 og en
anden serie i 1966.
Typen tog udgangspunkt i de tyske TEE-tog Baureihe VT 11.5 fra MAN -
- tilpasset til danske forhold, hvor der bl.a. blev udviklet en
styrevogn -
-
således at et togsæt kunne adskilles i 2 dele.
De første sæt blev indsat på ruten København-Langå
-
-
hvor toget forsatte videre til hhv. Struer og Frederikshavn.
Efter at den næste serie af tog blev leveret -
-
indsattes Litra MA på ruten København-Kolding til hhv. Sønderborg og
Struer via Esbjerg.
Fra januar 1990 blev litra
MA afløst af IC3 og
derefter hensat.
Et enkelt togsæt er bevaret og køreklart som Museumtog.
Resten blev givet til Polen, som dog efter en periode hensatte dem og
skrottede dem.
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
|
|
Vejen
Station med og uden skorstene
|
|
Dette fotografi har været benyttet som udsmykning på
et festtelegram.
De parkerede biler ligner 1950'er-modeller.
|
|
En overgang var skorstenene fjernet fra
stationsbygningen.
Men det så for forkert ud, og de blev sat på igen.
Fotografiet er udateret, men kunne bilerne antyde noget med sidst i
1970'erne !
|
|
1947
|
|
Vejen Station med lyntog på postkort. Dateret til
1947.
|
|
Luftfoto o. 1930
|
|
Luftfoto fra o. 1930
viser stationsarealet og fabrikkerne -
- for Alfa Margarine og
Nørrejylland Cikorie.
Læg mærke til, at Troldhedebanens
tilslutningsspor ved Vejen Station
er tydeligt -
- og oven i købet med et par togvogne nær ved tunnellen.
Og Alfa’s kompleks (og cikoriefabrikkens ditto) netop har den
udstrækning -
- som den havde i den periode Minibyens huse netop genopbygges i.
Kør musens pil ind over luftfotoet -
- og når pil bliver til hånd vises navn på de forskellige steder -
- og klik med venstre museknap linker til det relevante sted.
|
Her et udsnit af luftfotoet med
Cikoriefabrikken -
- og det eneste beboelseshus på
Lindevej.
|
|
1921 / 1927 |
|
Plan over Troldhede-Kolding-Vejen Banens Tilslutning
til Vejen Station.
- klik på plan for større formater -
|
|
Se også: -
Overenskomst af 15.-23. December 1921
- mellem Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane og Statsbanerne -
- om nævnte Privatbanes Tilslutning til -
Troldhede, Grindsted, Kolding og Vejen Statsbanestationer.
Underskrevet i Kolding og Kjøbenhavn Oktober / November
1927.
|
Arkivalia ved Ejner Thygesen
|
|
1922 |
Kort med
jernbanelinier |
|
På dette udsnit af et kort over Danmark fra
1922
er jernbanelinierne tegnet ind med rødt.
- klik på billede for større format -
|
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane
(TKVJ) var en privat jernbane
mellem Kolding og Troldhede.
Med en længde på 87,9 km var den Danmarks længste privatbane.
Den blev anlagt i årene
1913-1917 på
foranstaltning af
direktør K. Konstantin Hansen fra De Danske Mejeriers Maskinfabrik
og nationalbankdirektør Johannes Lauridsen, Vejen.
De hjalp begge to med driften af banen de første år.
Troldhedebanen
havde en god økonomi i de første år,
men fra 1924 og frem til frem til 2. verdenskrig gik det tilbage.
Under krigen gik det bedre som følge af omfattende transport af brunkul,
men efter krigen fik banen igen en dårlig økonomi,
og Troldhedebanen blev nedlagt i
1968.
|
|
1920 |
|
Vejen Station
på postkort sendt i 1920.
|
|
Lokomotiv fra Frichs
model anno 1920 |
|
Ved en veterantog-begivenhed i
1977 kører dette
lokomotiv nr. 694 F.
Er omtalt som - 'ved frysehuset' !
|
|
Navneskilt på lokomotivet
A/S
FRICHS
1920 AARHUS No 20
- klik på billeder for større formater -
|
|
1918
|
|
|
Meddelelse i Kolding Social-Demokrat 21. august
1918.
|
|
Notits i Kolding Social-Demokrat
3. juli 1918.
|
|
1917 |
Ny stationsbygning og
sporudvidelser |
|
Og i
1917 kunne man sende en banepakke på 5 kilo
-
-
for det beskedne beløb af 25 øre !
|
|
I
1917 blev
Vejen Stations sporanlæg kraftigt forandret.
Der blev anlagt nyt dobbeltspor fra
Lunderskov til Vejen
-
-
og TKVJ ( Troldhede - Kolding -
Vejen Jernbane ) -
- anlagde en sidebane fra
Gesten til
Vejen -
-
og samtidig blev stationsbygningen fra 1874 udskiftet
-
- med en større og mere tidssvarende -
-
tegnet af DSB's arkitekt Heinrich Wenck
-
- som har tegnet mange andre markante stationsbygninger -
-
hvor den mest kendte er Københavns Hovedbanegård fra
1911.
I en artikel i ”Folkebladet ” 18. december
1917
-
-
tales der om en tillægsbevilling til stations-bygningen på 36.000 kr.
Og den kom i alt til at koste 240.000 kr.
Billederne ovenover viser den nye - og nuværende - station
i størrelsen 1:100 på terrænbordet i Minibyen.
Og det er den bygning, som byggerne i Minibyen - foråret
2012 -
-
snart har bygget færdig i størrelsen 1:10.
Se også:
Lokalhistorie / 1916 - 1925
|
|
TILBAGEBLIK
|
34 års tilbageblik
til planerne om en Troldhedebaneforbindelse.
BEGYNDELSEN TIL TROLDHEDEBANEN
Læs artikel i Kolding Folkeblad fra 24. august
1917.
|
|
|
Meddelelse i Kolding Folkeblad
torsdag 23. august 1917 |
|
PERSONALE
ANSÆTTES
|
Personale til driften af
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane
Ved
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane skal der
antages personale.
Klik på blå markering og læs -
- stillingsannoncering i Kolding Folkeblad 18. januar
1917.
|
|
På dette udsnit af et kort over Danmark fra
1922
-
-
er jernbanelinierne tegnet ind med rødt.
På kortet ses også Troldhede-Kolding-Vejen
linieføringen.
De med blå cirkel markerede steder er nogle af dem -
- hvortil der skulle besættes stillinger.
- klik på billede for større format -
- og vend tilbage hertil med klik på pil øverst tv. på skærm -
|
|
Arkitekt for
Statsbanerne - Heinrich Wenck |
|
Heinrich Wenck
(1851 i Århus –
1936 i Charlottenlund)
var dansk arkitekt og akvarelmaler
og fra 1903 titulær professor ved Kunstakademiet.
Wencks virke kom næsten udelukkende til at ligge inden for
Statsbanerne,
hvor han var ansat fra 1882 og ledende arkitekt i perioden
1894-1921.
I alt findes der omkring 150 stationer fra hans hånd.
15 bygningsværker af Wenck er bygningsfredet.
Vejen Station fra 1917 er også fredet.
|
|
J. P. Lauridsen |
|
Johannes Peter Lauridsen
(1847 på Grønvang ved Vejen -
1920 Blindekildegaard ved Slagelse)
Den store foregangsmand i det handels- og industriliv,
som efter anlæggelse af den sydjyske tværbane skabte stationsbyen Vejen.
1889 oprettede han
Cikoriefabrikken Nørrejylland.
Størst betydning fik Margarinefabrikken Alfa,
som han startede 1897, og som blev en af landets største.
|
|
Stationsforstander C. D. Wad |
|
"Stationsforstander C. D. Wad,
f. i Seden Præstegaard ved Odense -
-
i ca. 20 Aar bestyret Vejen Station."
Billede og tekst fra "Jyske Byer og deres Mænd"
1916.
|
|
Se også:
Erindringer / 1902-1971
/ Interview med Boghandler Bruun-Møller
|
|
1913 - Opfinderen fra Vamdrup |
Læs i
Kolding Folkeblad 4. september 1913 -
- om den unge trafikasistent fra Vamdrup -
- som har gjort en opfindelse, der vil medføre -
- behageligere, sikrere og billigere kørsel !
|
|
1912
|
Sværere Skinner til
Brørup-Esbjerg
|
|
Sværere Skinner til
Strækningen
Brørup-Esbjerg. I Forgaars an-
kom if. "Ribe Stiftstid." fra Krupp
i Essen de første saakaldte 45 Kg.
Skinner, bestemte til Strækningen
Brørup-Esbjerg; man kan dog
ikke i Aar naa ængere end til
Sneum, saa Resten af Linjen
maa vente til næste Sommer.
|
Fra Kolding Folkeblad 18. maj
1912.
|
|
Omlægninger på Stationspladsen
|
|
Stationspladsen i Vejen.
Resultatet af Generaldirektørens
Besøg i Vejen bliver dette, at
Læssesporene snarest forlænges mod
Vest, saaledes at derved skaffes
Plads til yderligere en Snes Vogne,
og Følgen heraf bliver, at Svine-
rampen flyttes længere ind. Andet
og mere ventes ikke udført, før Ar-
bejdet paa Grindstedbanen paa-
begyndes.
|
Fra Kolding Folkeblad 13. maj
1912.
|
|
|
Stationsforholdene
i Vejen.
- Generaldirektøren inspicerer.
Talrige er de Klager, der i de se-
nere Aar er indgivet om de højst
uheldige Forhold ved Vejen Sta-
tion. Hidtil har det ikke ført til
noget Resultat.
Nu synes der imidlertid at være
Udsigt til, at Stationsforholdene
skal tages under særlig Behandling,
idet der til torsdag Formiddag er
anmeldt Besøg af Generaldirektør
Ambt med Følge. Generaldirek-
tøren ankommer med Særtog Kl.
11, og det er ikke Hensigten at be-
søge andre Stationer paa Vest-
banen.
|
Fra Kolding Folkeblad 8. maj
1912
|
|
Ild i Vognladning Gravmonumenter
|
|
Ild i Vognladning Grav-
monumenter. Da Middagstoget
Øst fra i Lørdags naaede Vejen,
viste det sig, at der var Ild i en
Vogn, som var belæsset med Grav-
monumenter. Ved nærmere Eftersyn
viste det sig, at Ilden havde godt
fat i Indpakningsmaterialet, der
bestod af Blaar, og man formente,
at Gnister fra Lokomotivet havde
foraarsaget Branden. Vognen ud-
rangeredes og kom under Vand-
kranen og saa rullede den videre til
Bestemmelsesstedet, Bramminge.
|
Fra Kolding Folkeblad 13. maj
1912.
|
|
|
Uden Billet
|
|
Uden
Billet. En ung Fyr
kørte i Nat med Toget fra Vam-
drup til Kolding uden Billet. Den
blev opdaget og da han ikke kunde
betale fik han en Bøde paa 5 Kr.
som han nu afsoner.
|
Fra Kolding Folkeblad 13. maj
1912.
|
|
o. 1905 |
Den gamle
stationsbygning |
|
Vejen gamle stationsbygning
o. 1905.
Det er Højskolehjemmet, der ses i baggrunden.
|
|
o. 1898
|
|
Perronsiden af den gamle station fra
o. 1898.
|
|
|
1888 Lokomotiver og
Margarinvogne |
|
Lokomotivhastigheden. De hur-
tigste Tog løber paa de engelske Baner,
men har dog kun ganske undtagelsvis
en Fart af 16 danske Mil i Timen.
For at opnaa en saadan Fart maa Hju-
lene, der er 7 Fod i Tværmaal, dreje
sig 320 Gange i Minuttet og hver Cy-
linder fyldes og tømmes 640 Gange i
Minuttet eller mere end 10 Gange i
hvert Sekund. Ved en saadan Fart
bliver ogsaa Luftens Modstand en Faktor
af væsenlig Betydning.
Jærnbanemargarinvogne.
I denne
Tid, da Margarinspørgsmaalet er saa
stærkt oppe, er det ikke uden Interesse
at se, skriver "Natt.", at man i Tyskland
har indrettet sig paa Margarinexport
paa en saadan Maade, at der er bygget
Jærnbanevogne til det samme. En saa-
dan kom til Kjøbenhavn forgangen direkte
fra Holsten. Den ligner Carlsber-Øl-
vognene, er hvidmalet og med Afkølings-
indretning efter amerikansk Patent, samt
paamalet "Margarinvogn".
|
Notitser i Vejle Amts Folkeblad Mandag 23. April
1888.
|
|
1874
|
DA
JERNBANEN KOM TIL
|
Klik på overskrift i JydskeVestkysten fra 23.
juli 2006 -
- og læs beretning af Linda Klitmøller om jernbanen og Vejen Station.
- benyt pdf-filens værktøj til at forstørre og søge ord -
|
|
INDVIELSEN AF
JRNBANEFORBINDELSEN VARDE-KOLDING
Læs referat i Kolding Folkeblad 5. oktober
1874.
|
|
Fra landsby til stationsby
Jernbanen kom til Vejen i
1874
Strækningen Lunderskov-Esbjerg
blev indviet den 3. oktober
1874 -
- sammen med første del af den vestjyske længdebane til Varde -
-
dvs.
Varde-Skjern-Holstebro.
Vedtagelsen af banen skete ved lov af 24. april
1868 -
-
sammen med vestjyske længdebane, Vendsysselbanen og Silkeborgbanen.
På samme dato blev en lov om opførelse af Esbjerg Havn vedtaget.
Og i løbet af få år voksede Vejen Stationsby
op langs landevejen -
-
mellem stationen og den gamle landsby.
Landsbyen lå omkring kirken og kroen ved den gamle
Kolding-Varde landevej -
-
den nuværende sekundærrute 191.
|
|
1873
|
EKSPROPRIATIONER TIL JERNBANEANLÆG
Læs uddrag af artikel i Ribe
Stifts-Tidende 17. juni 1873
-
- vedrørende ekspropriationer -
- til udbygning af jernbanestrækningen Esbjerg-Lunderskov
-
- hvoraf fremgår også at plan om stationsbygning ved
Andst Bro -
- ændres til placering i Vejen.
|
|
OG
FØR JERNBANEN: DILIGENCEN
|
|
Poster.
Fra Kolding, daglig 3¾, Morg., Diligence til
Ribe over Hvilested, Thinghøjgaard, Skod-
borghus (7), Foldingbro, Kalvslund, i Ribe
10¾
Fm., i Varde 3½ Eftm., i Ringkjøbing 10½, i
Holstebro 4½ næste Morgen. tilbage fra
Varde
12¼ Efterm., i Ribe 6, i Skodborghus 9¾, i
Kolding 12¾ Nat.
" Skodborghus S., Ti., T. og L. 7½ Fm. over
Vejen,
Eskelund, Holsted, Endrup, i Varde 2
Eftm. Tilbage M., O., F. og L. fra Varde 1½
Eftm., i Skodborghus 8,40, i Kolding 12¾
Nat.
" Vojens, dagl. 4 Eftm. over Gram, i Ribe 8½
Eftm. Tilbage fra Ribe 7½ Fm., i Vojens
12¼ Eftm.
|
Meddelelse i Kolding Folkeblad 12. november
1873.
|
|
Ribe, den 25. September.
Lunderskov-Esbjerg-Vardebanen
vil blive
aabnet for den almindelige Trafik den 3de
Oktober. Fra samme Dag at regne ophører
den nu bestaaende Diligencebefordring mellem
Ribe og Kolding.
Indtil Ribebanen, hvis
Fuldendelse forhaabentlig nu vil blive frem-
skyndt af yderste Evne, kan blive aabnet, vil
der fra den 3de Oktober blive etableret en
Diligencebefordring fra Ribe til Bramminge
Station paa Sydbanen i Forbindelse med de
dertil ankommende og derfra afgaaende Tog
4 Gange daglig Tour og Retour saaledes:
Diligencen afgaaer:
Fra Ribe til Bramminge Station:
Kl. 5½ og 9¾ Form. samt Kl. 2½ og 6¾ Ef-
termiddag.
Fra Bramminge Station til Ribe:
Kl. 7¼ Form., Kl. 12 Middag samt Kl. 4¾
og 9¼ Eftm. De nærmere erfares af neden
staaende Bekjendtgørelse fra Ribe Postkontor.
|
Meddelelse i Ribe Stifts-Tidende 25. september
1873.
|
|
|
|
Vejen Station
i størrelsen 1:100 på Terrænbordet
i Vejen Miniby.
|
|
|
Stationsbygningen på fotografi fra engang i
1950'erne.
- klik på billede for større format -
|
|
|
|
Luftfoto af stationsbygning og baneterræn.
Omkring Banegårdspladsen ses
Brugsforeningen,
Foderstofforeningen -
- Rutebilstationen og
Hansens Hotel.
På den anden side af baneterrænet ligger Margarinefabrikken "Alfa".
- klik på billede for større format -
|
|
Pakhuse vest for stationsbygningen set fra
Banegårdspladsen.
I baggrunden til venstre ses lidt af Alfa-fabrikken i
Vestergade.
På luftfotografiet af området omkring Banegårdspladsen
-
-
ses pakhusene nederst til venstre i billedet.
|
|
Her sydsiden af pakhusene ud mod jernbanesporene. Hovedbygningen ses
til højre.
- klik på billeder for lidt større format -
De to fotografier af pakhusene er fra 1980
og venligst stillet til rådighed af Kim Christensen.
|
|
EKSTERNE LINKS
|
Jernbanehistorisk Forum
Stedet hvor jernbaneinteresserede diskuterer jernbaner fra de gode gamle
dage.
blokposten.dk
Ved klik på dette eksterne link ( "Faste anlæg" - "Stationer" - "Vejen"
)
kan man få mange flere oplysninger om
Vejen Station.
Her fortælles om bygningen, banedriften, togene m.m.
blogspot.dk
Se indtryk fra Lunderskov-Esbjerg gennem årene,
med billeder fra Vejen Station: Det gamle signalhus o.a.
|
|
INTERNE LINKS
|
Et lille stykke jernbanehistorie
Ledvogterhuset i Vestergade
Broen og Ledvogterhuset ved Estrupvej
Broen ved Industrivej Vest
|
|
Personhistorier/beretninger
Personalhistorie -
Portrætter - Anekdoter
Se også: "Lokalhistorie" og link til "Kongerejsen 1908".
|
|
1938 - 1957
|
Beboere i huset 1938 1940-1943 1957
iflg. Vejen Skattebog og Vejviser
|
Ejendomsskat
kr. |
Personskat
kr. |
Stationsforstander Johan S.
Chr. Sørensen
1938
1940
1941
1942
1943
1957
Stationsforstander Hans Peter Thuesen
|
|
740,00
906,00
913,50
906,00
846,30
2.145,00
|
1957
Jernbanevæsenet: Stationsforstander H. P. Thuesen
|
|
|