JERNBANEFOLKET
|
|
Personalhistorie |
PORTRÆTTER OG ANEKDOTER |
|
Tilbage til
Vejen Station
Til
Startsiden
|
|
BOGMÆRKER
GRUPPEBILLEDE
FORSTANDERNE
SANG PÅ
PERRONEN
"APOSTELTOGET"
"BETTE JOHANNES"
|
|
Gruppebillede med banemænd og -kvinder ( anno
? )
|
|
Bageste række
|
Forreste række
|
1. Christian Christensen
2. Georg Schlünssen
3. Jørgen Hansen
4. Hans Schlünssen
5. Børge Dahl
6. Erik Ølholm
7. Simon Riis
8. Egon Kusk
9. Holger Vagn Nissen
10. B. Larsen
11. Gunnar Rasmussen
12. Villy Vilhelmsen
13. Nicolai Petersen
14. Hans Wittendorff
15. Peter Wittendorff
16. Peter Petersen
|
17. K.E. Madsen
18. K. Larsen
19. Schmidt
20. Anni Rønbjerg
21. Ole Olsen
22. Anitta Larsen
23. H.P. Thuesen
24. Edith Jensen
25. Søren Jensen
26. Jens Peter Christensen
27. Gustav Tækker
|
Forstanderne og deres luner
|
Den første Forstander paa Vejen Station var Kaptajn
Joachim Emil Lundbye -
- født 1826 i Citadellet
„Frederikshavn".
Han blev antaget som Assistent paa Prøve 1871
-
- forfremmet til Stationsforstander i Vejen 1. Okt.
1874 og afskediget i
1896.
Det er bekendt nok, at Statens Embedsmænd -
- ikke var nemme at komme til i
gamle Dage, især ikke for Bønder og Smaafolk -
- og det gælder ikke mindst
disse militære -
- hvoraf saa mange blev ansat ved jernbanen, deriblandt
Lundbye -
- der som Løjtnant havde været med i Krigen og var gaaet af som
Kaptajn.
Han kunde godt være bøs og meget afvisende -
- og for hans
Vedkommende gjaldt forøvrigt ingen Persons Anseelse.
Maaske netop paa
Grund af dette sidste -
- havde man en vis Respekt og Agtelse for
„Kaptajnen" -
- uagtet hans undertiden noget grove Mund.
Og da han efter
flere samtidiges Vidnesbyrd -
- i Grunden var en godsindet og rettænkende
Mand -
- der ogsaa ofte i Stilhed kunde være hjælpsom, hvor der var Trang
dertil -
-saa var han for det meste vellidt af Befolkningen.
Kun kneb det noget med Samarbejdet i de værste Provisorieaar -
- da han var
kras Højremand og Estrupper.
En af Konflikterne er nævnt ovenfor.
En
anden Gang vilde han drille en af Egnens Bønder med -
- at det da var
underligt, at Venstremænd vilde køre med saadan en Højrebane -
- og at de
ikke anlagde en Venstrebane ved Siden af.
Men der fik han et rapt Svar:
-
- „Nej det vil vi ikke, for saa gaar Højrebanen fallit, og den har vi selv
betalt!"
Selv om Angrebet altsaa var noget mislykket, saa vidner dette -
- som andre Træk, om et vist Humør.
Stationsforstanderne var gerne dengang
tillige Postmestre -
- og paa Mærkedage som Kongens Fødselsdag, 6. Julidagen o.
a. -
(efter en Beretning begyndte det egentlig, da hans Postbude fik
Uniform) -
- stillede han sine 4 Postbude og 2 Portører op paa Geled -
- kommanderede Ret, højre om, March, og saa gik det i Retning af
„Hotellet".
Det gik ogsaa godt nok for de 5, som havde været Soldater -
- men Nr. 6 gjorde en slem Figur, og Kaptajnen baade skældte ud og lo paa
en Gang. Men til Hotellet kom man da, og her gav Kaptajnen en Romtoddy
til sine ,Soldater".
|
Sang på perronen og forsinkelser
|
Ved Krigens Udbrud
1914 var der en dyster Stemning over Stationen
-
- man
var slet ikke forberedt paa dette.
De læssede Godsvogne blev tømt igen -
- for at man i Tilfælde af Danmarks Indblanding kunde faa Vognene bort i
en Fart.
En fynsk Sangforening, der skulde med Nattoget Øst paa -
- bad om
i Ventetiden at maatte synge paa Perronen.
Der blev sunget „Kongernes
Konge" -
- som virkede meget alvorsfuldt paa den store Skare, som var
tilstede.
At der ogsaa forefaldt muntre Scener er en Selvfølge -
- og det var sagtens de fleste, især gælder det for meget af det -
- som
knytter sig til de første to Stationsforstandere.
Til Festen i
Skibelund i Anledning af
Modersmaalets Afsløring 1903
-
- var der i to
Salonvogne kommet et stort Selskab fra København.
Ved Rangeringen skete
det Uheld, at Vognene løb ned mod Andstbro -
- og da Rangerhesten ikke
kunde trække dem op -
- maatte man lade dem blive staaende til Toget fra
Vest kom -
- saa Lokomotivet kunde hente dem.
De københavnske Rejsende,
hvoraf en Del kom ret tidligt og vilde ind i Vognene -
- maatte saa holdes
hen med Løfte om, at Vognene snart vilde komme frem.
Det gik, og ingen
opdagede Fadæsen.
|
Aposteltoget
|
Det er vel snart glemt nu -
- at Tog 1014 Sommeren 1913 almindelig hed
„Aposteltoget" -
- fordi det var paa Foranledning af tre Mænd fra Askov og
Vejen -
- Peder, Jacob og Johannes, at dette Tog, der ellers var
„forbipasserende" -
- kom til at holde i Vejen.
Iflg. "Vejen Sogn i Malt Herred - Et Stykke Kulturhistorie" (1940) af
Søren Alkærsig
|
"Bette Johannes"
|
|
Fotografi af "Bette Johannes" fra Minibyens arkiv.
Og situationen på billedet af togvogn og personale ved Gesten Station -
- kan dateres til 31. marts 1951
- hvor forbindelsen Gesten-Vejen blev afsluttet.
Troldhedebanen blev nedlagt 31. marts 1968.
|
Johannes Lauridsen, rigsdagsmedlem valgt i
Vejenkredsen, insisterede på -
- at Vejen skulle have en jernbane, før at
han ville stemme for anlægslovene.
Resultatet blev den altid urentable
strækning Gesten-Vejen.
Da man rejste en buste for Johannes Lauridsen
-
- var det derfor ganske naturligt at placere den foran
Vejen Banegård.
Til driften af strækningen indkøbte TKVJ
et lokomotiv -
- der blev døbt
”Bette Johannes” efter ham.
Navnet vandrede siden over på strækningen
selv -
- og alle senere lokomotiver på strækningen.
Den sidste indehaver beholdt endda navnet, efter at den var blevet solgt
til OHJ -
- der indtil da ellers aldrig havde navngivet deres materiel.
Dette lokomotiv nåede også at køre på KRJ -
- hvor det afsporedes ved
Gummers-marke under en snestorm.
KRJ havde lånt det, fordi deres remise
var brændt med -
- tre af deres motorvogne 10/12 1962.
|
|
Fra: ,,Kuriosa i dansk
jernbanehistorie” (Nettet 2009)
|
|
TKVJ =
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane
OHJ = Odsherred
Jernbane
KRJ =
Køge-Ringsted Jernbane |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|